søndag den 24. august 2014

Bage, bage, bage hvem skal kagen smage?

Uha. Endnu et indlæg fra køkkenet.
Jeg er lige nu inde i min bage fase igen. Får nogen perioder hvor jeg så gerne vil bage men ved ikke altid hvad jeg vil bage.
Et af de største problemer er at vores fryser ikke er særlig stor, og dermed ikke stor nok til at jeg kan bage på livet løs.
Men jeg er nu osse en meget generøs person.
Siden der ikke er ret mange penge til overs her og jeg elsker at bage, så siger jeg gerne tak for diverse hjælp osv med noget hjemmebagt.

Jeg var igang i køkkenet i flere timer i går. Dog var der ikke ret mange minutter der skulle bruges til at lave dejen og bage det ud. Det meste af iden gik til hæving.
ca 2 TIMER skulle det hæve i det hele.
Og så nogen minutter inde i ovnen.
Så der var rigelig med tid til at slappe af eller lave andre ting.

I går bagte jeg kanelsnegler :-D
MUMS!
Skal lige siges at jeg er født og opvokset i Sverige. Nogen af mine svenske traditioner er der ikke nogen der kan tage fra mig!
Så når jeg bager kanelsnegler så er det efter en opskrift fra Sverige.
De to første gange jeg bagte de svenske kanelsnegle her i Danmark, blev de bare så tørre :-(
Det var lige meget hvad jeg prøvde på, så ville de bare ikke blive rigtige.
Men så kom jeg i tanke om at de kanelsnegle er jo bagt med svenske ingredienser.
Nu tænker I måske at mel er mel og gær er gær.
Men nej. Der er rigtigt stor forskel!
Så jeg fandt så en ny svensk opskrift jeg ville prøve.
Den krævede dog meget længere tid til hæving osv. Men i mit hoved lød det som om den kunne bruges.
Netop fordi jeg synes de danske ingredienser, især mel, er meget mere tørre end over i Sverige.
Så jeg gik igang.
Dejen skulle hæve 30 min i skålen med en bagdug over.
Så skulle den æltes lidt, kjevles ud fyldes, formes og over på en bageplade.
Nu kommer så den rigtigt store forskel i opskriften.
Pladene skulle ind i en KOLD ovn med en gryde med kogende vand i bunden af ovnen, og hæve i 60-90 minutter.
Så skulle det hele ud og sneglene pensles med æg.

Så her ser dem ud efter at have hævet i ovn.

Næste gang må jeg nok hellere bruge nogen flere plader.
Kanelsneglene hævede helt vildt meget!
Det er dog kun et godt tegn på at opskriften kan bruges til de danske råvarer :-)

Efter at blive penslet med æg og været en tur i ovnen, ser de sådan her ud.


Kanelsneglene er IKKE gule. På grund af dårlig lys ude i køkkenet så har dem fået en mere gul farve.
Dem er store, saftige og smager helt vildt godt!!
Dum som jeg var lavede jeg en dobbel portion dej........
Så jeg endte op med ca 60 kanelsnegler, lidt under størrelsen med en onsdagssnegl.
De små nogen I ser er endene på dejrullen.
Selvfølgelig fik vores rotter og dværghamster lov til at smage ;-)
Der var det om at passe fingrene, for nøj! hvor de kastede sig over et styk kanelsnegl! :-D
Deguene fik ikke. De må slet ikke få den slags på grund af at de meget meget nemt kan få sukkersyge.
De fik så lidt andet guf i stedet ;-)

Som jeg nevnte tidligere i indlægget kan jeg godt lide at sige tak med noget hjemmebagt, og vores fryser er ikke særlig stor.
Så der faldt nogen af til svigermor osse ;-)

Kan I alle have en rigtigt god dag :-)
Måske bliver I fristet til at finde bagebogen frem.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar